středa 12. února 2014

TRUE BLOOD



Za poslední dobu jsem narazila na dva blogy, které se zabývaly čistě „ženskými tématy“ – tady a tady. V debatách pod nimi jsem si všimla jedné věci, která mě zarazila – že problémová menstruace je z velké části buď považovaná za nutné zlo nebo řešená hormonální antikoncepcí. Nedělala jsem v tomhle ohledu žádný „výzkum“, takže nevím, jaké procento gynekologů řeší problémy menstruačního cyklu předepsáním hormonální antikoncepce, ale tak nějak mi stačí, že se to zjevně děje a nejde o nic ojedinělého. Takže bych na toto téma chtěla přidat pár vlastních postřehů. Téma samotné by zasloužilo daleko víc prostoru, je to materiál klidně na disertaci, ale pokusím se shrnout to nejpodstatnější.

Pokud člověka rozbolí žaludek, hlava, břicho, cokoliv tak, že ho to omezí v běžném provozu, neběží sice většinou hned k doktorovi, nicméně to ani nepovažuje (zcela přirozeně) za normální stav a buď se pokusí o nějakou samoléčbu nebo sice počká, až to přejde samo, ale dává si pozor, kdyby se to mělo opakovat. V případě menstruace se však bere tak nějak za normální, že je dotyčné mizerně a musím říct, že některé příznaky jsou docela děsivé a skutečně nezávidím nikomu, kdo to musí každý měsíc snášet. Já bych se moc ráda podívala na tuhle věc blíž.

Menstruace je naprosto přirozený jev a proces – třeba jako trávení, metabolismus tuků a tak. Nic z toho nás nebolí. Nebolí nás to proto, že pokud mechanismus funguje správně a vše je jak má být a tělo a duše je v rovnováze, nebolí nás nic. Bolest a jakýkoliv nepříjemný tělesný symptom je signál, že věci se nedějí, jak by měly, že rovnováha byla někde porušena. Bolest a nemoc je komunikační prostředek, který nás má přivést k jádru problému, není to patologie sama o sobě. To je důvod, proč není dobré brát jakákoliv analgetika na cokoliv – bolest sice přejde, ale už se nedozvíte, co vám chtěla říct. Asi tak, jako když jsem se před pár týdny nepohodla s kamarádem a když mi asi po třetí řekl tu samou věc, tak jsem mu řekla, ať už je zticha, odešla a pak mu nezvedla telefon, když volal. Já tedy doufám, že se ta situace nebude opakovat, ale jistě to vědět nemůžu, když nevím, co mi chtěl říct... Tím nechci říct, že má člověk trpět jak zvíře a čekat na nějaké osvícení, které mu osvětlí, co mu tedy vlastně je. Jde o přístup k tomu problému.

Pokud se někdo snaží problémovou menstruaci „přežít“, protože ví, že to přejde a bude zas dobře, případně si vezme právě jen něco proti bolesti, tak v tom lepším případě okrádá sám sebe o několik dní plnohodnotného fungování, v horším ignoruje, že má někde nějaký problém, který bude nejspíš narůstat, pokud zůstane nevyřešený. Abych jen nestrašila – jsou věci, které klidně odezní samy od sebe, nebo tedy spíš tím, že z nich člověk „vyroste“ (podoba a charakter menstruace se právě proto často změní po porodu prvního dítěte), ale proč trpět, když to není nutné a ještě se tím dají vyřešit nějaké další věci a dozvědět se něco o sobě.

K hormonální antikoncepci řeknu jen tolik, že jako prostředek proti nechtěnému početí ji naprosto uznávám, to je na volbě každého, ovšem v případě problémů s menstruačním cyklem je to asi tak, jako byste přišli k doktorovi, že máte podebraný kotník a on vám navrhl, že vám teda nohu pod kolenem uřízne, dostanete protézu a když si to časem rozmyslíte a budete chtít nohu zpět, tak vám ji zkusí přišít, což se tedy nejspíš podaří, ale na 100% vám to slíbit nemůže.

Menstruace jako taková je podstatou a esencí ženské energie, je to materializace té síly, kterou má právě jen žena – schopnosti přivést na svět nový život. Je to temná a archetypální síla, naprosto iracionální, která muže děsí. Tím nemyslím nic špatného, muž a žena jsou přímé protiklady, jin a jang a je tedy logické, že podstatě toho druhého pólu jeden ani druhý nerozumějí a jelikož mužská energie je ta světlá, racionální, ohnivá, je jasné, že ta ženská strana je pro ně děsivější, než je tomu naopak, navíc i ten nejsilnější muž byl kdysi mimino 100% odkázané právě na tuto ženskou energii a každý z nich to ví. Proto je ten nejvlastnější projev této energie v mnoha kulturách tabuizovaný. Velmi hezky to vystihuje jedna hláška, o které si zaboha nevzpomenu, odkud je. Logicky si tedy nepamatuji kontext, nicméně jeden muž ospravedlňuje svoji nedůvěru v ženské plémě slovy „Nevěřím ničemu, co sedm dní krvácí a neumře.“ Když to vezmete kolem a kolem, tak je to fakt zatraceně divný :-)

My ale nežijeme v harmonickém zřízení, žijeme ve společnosti, kde je velmi silně akcentován právě mužský princip. To nechápejte nijak feministicky, jde o obecné zaměření společnosti, nikoliv o to, kdo má jaké výhody. V naší společnosti je všechno ženské spíše potlačeno, což je jasné každému, kdo se trochu zajímal o polaritu jin a jangu. Takže prožívat naprosto přirozeně a v souladu se svoji nejhlubší podstatou svoji vlastní ženskost, není zrovna jednoduché.

A o to tu právě jde – problémy s menstruací nebo menstruačním cyklem poukazují právě k tomu, že energie neproudí, jak má a že věci, které jsou s podstatou ženskosti spojeny, nejsou prožívané tak, jak by měly být. Což zahrnuje samozřejmě i sex, partnerské soužití, rodinu, výchovu dětí... To jsou všechno oblasti, kde se ženská energie projevuje nejsilněji a problém tedy může vězet téměř kdekoliv. Z vlastní praxe znám například poruchy délky cyklu v důsledku partnerských neshod, bolestivou a špatně prožívanou menstruaci v důsledku problematického vztahu k matce, prudké záchvaty migrény na začátku menstruace, za kterými byly nepříjemné sexuální zážitky...

Zrovna tak může dost pomoci homeopatická léčba , pokud se člověk bojí jít až tak hluboko, jak je tomu většinou v psychosomatice potřeba, případně je možné zkusit bylinky – jak naše lokální bylinkářství, tak ajurvéda nabízí poměrně dost variant harmonizace cyklu. Osobně jsem pro kombinaci všeho zmíněného, pokud chceme dosáhnout skutečné a trvalé nápravy. Ale je potřeba počítat s tím, že tento způsob léčby je spíše celoživotní cestou k vlastní duši než jednorázovým řešení, kdy něco spolku nebo si popovídám s terapeutem a všechno do sebe zapadne a já pojedu nanovo jako předtím.

Nicméně co může udělat každá žena, aniž by někam chodila a něco s někým řešila, je to, že začne akceptovat menstruaci jako něco přirozeného, jako něco, co je potvrzením její nejhlubší síly. Jako dobu, která je víc než kterákoliv jiná vhodná k tomu, aby se zabývala sama sebou jako ženou, je to jen její čas. Všechny ty „nepěkné“ průvodní jevy menstruace jako zhoršená pleť, rychle se mastící nebo plihnoucí vlasy, zhoršená nálada, nejsou nic jiného než hráz postavená právě té mužské energii, která je jinak dost vlezlá a agresivní. Pleť a kůže vůbec je symbolem hranic, které máme, takže zhoršená pleť značí přání, aby se k nám nikdo nepřibližoval, zplihlé vlasy naznačují přechodný úbytek životní síly, zhoršená nálada odpuzuje obecně. Prostě celé tělo naznačuje, že opravdu není vhodná doba na nějaké laškování. Samozřejmě není vyloučené mít i během menstruace chuť na sex a tím pádem jsou tyhle signály spíš na škodu, to ale nic nemění na tom, že je v tu dobu tělo zranitelnější a náchylnější k infekcím, takže zvýšená opatrnost je také na místě. 

Takže ono to není o tom, že by nám to tělo dělalo nějaké naschvály a nutilo nás odepsat týden z našeho jinak tak úžasného života. Pokud se tak děje, znamená to jen tolik, že někde je něco, co zas až tak úžasné není.

25 komentářů:

  1. jsem to sice přečetla celé, ale nejspíš jsem měla přestat už, jak tam je ta ženská esence... a pak to pokračuje, že bych se měla zabývat sama sebou jako ženou... no ti nevím. na to fakt nemám čas. ale že bych si pět dní v měsíci vyhradila jenom na to uvědomování si svého ženství? a komu to můžu fakturovat?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tohle je o problémech, takže základ je, jestli nějaký, který by tě omezovaly v normálním fungování při menstruaci, máš nebo ne. Protože jestli ne, tak je všechno v pořádku. Ale pokud je někomu blbě tak, že beztak pracovat nemůže, tak je efektivnější, když si pět dní v měsíci vyhradí na uvědomování si svého ženství, protože tak jako tak nevyfakturuje nic a takhle má aspoń vyhlídky, že se to spraví a bude moci fakturovat bez přestávky. A já tam teda příště přidám nahoru poznámku, jestli to je nebo není tro tebe taky, myslím, že to celkem jistě odhadnu. A teda jistě to samozřejmě nevím, ale myslím, že tohle je oblast, ve který zas až takový problémy nemáš.

      Vymazat
    2. no a tak problémy by se asi našly... ale já je většinou zapracuji a zapomenu. moje problémy většinu začaly teprve, když se ta menstruace tak nějak nedostavila.

      Vymazat
    3. Tak to jsou ty tvoje hnízdící tendence, no... Víš jak, jak se do lesa volá, až se ucho utrhne... Ale ono jde hlavně o to, že tohle jsou prostě věci, co by člověka neměly bolet. Ono by teda nic nemělo bolet, že jo, ale tak to není dlouhodobě udržitelný, vždycky se najde něco, co tu rovnováhu naruší. Ale pokud někdo každý měsíc trpí jak zvíře, protože má pocit, že to tak prostě je nebo mu je jako jediný řešení nabídnutý, že ti vymění hormonální cyklus za něco umělýho, tak to zkrátka není dobrá cesta.

      Vymazat
  2. Mně se zas líbí názor (už nevím, kde jsem to četla), že menstruace ženu zbytečně vyčerpává a prapůvodně jí ženy skoro vůbec neměly, protože byly pořád těhotné a pak už v přechodu nebo mrtvé, když se umíralo dříve... A ano, bylo mi při ní vždy blbě a měla jsem bolesti hlavy, ale v době, kdy jsem začala menstrovat si myslím, že jsem neměla žádné problémy, které jako příklady uvádíš (problémy s matkou, nepříjemné sex.zážitky apod.). Antikoncepci neberu kvůli menstruaci (ostatně nebylo to nej období i s ní), ale primárně kvůli zabránění početí a to, že je možné si tu pseudomenstruaci při prášcích "vypnout" beru jako velké plus a je mi bez těch 5-7 dnů v měsíci fakt fajn;-) Akorát teda nevim, co budu dělat až jí budu muset vysadit, taky si nějak jako trb nedovedu představit, že by mé okolí mělo pochopení pro výpadek v podobě uvědomování si ženství...asi pak zajdu za tebou, ju?:-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jednak pracuju jen s lidma, kteří fakt chtějí a berou to vážně, protože jinak to nemá cenu a akorát bych z nich tahala prachy, což není zrovna etický, že.. A to s tou evolucí je sice svým způsobem pravda, nicméně otázkou zůstává, jak moc je vhodné řešit nepřirozenou situaci ještě nepřirozenějšími prostředky. Nicméně - a je to tam explicitně vyjádřené - naprosto akceptuju antikoncepci jako ochranu před početím, pokud si je člověk vědom rizik a má všechny informace. Je to rozhodně pohodlnější a občas se mi taky stýská, jenže když si na druhou stranu vzpomenu, jaký jsem měla vztah k sexu s ní a bez a teda opravdu děkuji, nechci. A pokud člověka něco bolí nebo mu něco je, tak problém má, že si ho není vědom, je přirozené, kdyby si ho vědom byl, nemuselo by ho nic bolet. Proto tohle není cesta pro každého - člověk se dozví dost nepříjemných věcí. Věci, který jsou pěkný a příjemný se nemusejí nikde schovávat a vystupovat na povrch prostřednictvím fyzické bolesti nebo jakoukoliv jinou zástupnou formou.

      Vymazat
  3. Nevím, jestli to je úplně "topik", ale na nějaký impuls (tuším, že nějaký článek či knížka, už fakt nevím) jsem si začala psát, jak se cítím v jednotlivých fázích cyklu. Ne každý den, ale tak co 3-4 dny jsem si dělala poznámky a už po dvou měsících mi tam jednoznačně vylezlo to, že když mám menses, jsem ráda doma, v bezpečí, s rodinou, dostatečně trpělivá s dítětem a ráda si povídám s mužem, kterým se necítím ohrožená, protože ví, že stejně nic nebude :) A když mám ovulaci, tak jsem nabitá energií a nejradši bych furt něco podnikala a někam lítala a pokud mě někdo v tomhle omezuje, je zle :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jasně, že to tam je a to je právě ono, že jakoby každá ta fáze má svoji kvalitu, není to tím pádem už lineární čas, ale cyklický, což jsou kvalitativně dvě naprosto odlišný věci, ale vůbec nevím, jestli nějaký jazyk má pro ně rozdílná označení, vím jen, že stará řečtina má, ale pokud vím, tak žádný moderní jazyk (minimálně evropský, nejsem žádný velký lingvista) už ne... Já třeba začala brát HA brzo, protože jsem měla strašné problémy s pletí a v tu dobu přišla na trh Diane 35 s reklamou, že to je úžasný na pleť... A brala jsem ji dlouho a když jsem potom vysadila, tak mě některý ty pocity docela zaskočily :-)

      Vymazat
    2. Taky jsem ji brala docela brzy a dlouho a myslím, že se tím tak nějak posunulo dozrávání mojí sexuality. Zaskočilo to akorát manžela :D

      Vymazat
    3. Osobně si myslím, že sexualita a její vývoj je velký téma, které s HA úzce souvisí, ale o kterém se zatím moc nemluví, protože to už je tuplem neprokazatelné. Jenže lidská bytost je systém, který dokonale funguje a pokud je ovlivněna jedna část, reagují ostatní. A že menstruační cyklus, sexualita, početí, rodičovství spoulu souvisejí, je snad jasné každému.

      Vymazat
  4. Dřív jsem menstruaci nějak moc neřešila, až když přišly problémy (s cystou a vymizením menstruace, možná za to všechno mohl stres, nevím) a pak se vrátila, tak ji pokaždé prožívám ráda, protože vím, že je všechno v pořádku. HA jsem brala kdysi a jen krátkodobě, jsem ráda, že tohle s partnerem řešíme jinak...

    Nedovolila bych si posuzovat a odsuzovat osoby, které mají menstruační bolesti a tím pádem si vezmou nějaký lék na bolest, aby dokázaly fungovat. V dnešní době nevím o zaměstnavateli, který by dával operativně volno na bolestivou nebo nepříjemnou menstruaci. Bylo by to fajn, no, ale... Jestli si někdo práci může řídit podle svého menstruačního cyklu, má velké štěstí. Bohužel takových asi bude menšina. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není nic zlýho na tom vzít si léky proti bolesti, aby člověk mohl fungovat. Problém je v tom, když to tím taky skončí. Protože poměrně častý jev je právě to, že pokud člověk řeší bolest čehokoliv jen analgetiky, tak jich potřebuje čím dál víc a silnější a stejně to nemá žádaný efekt. Protože ten problém prostě nezmizí tím, že vypneme tu bolest.

      Vymazat
  5. Milá Reni, konečně jsem se dostala ke čtení článků a moc se mi líbí, jako vždy, co se u Tebe dočítám, děkuji za odkaz na můj článek, nějak to už ve mě chvíli hlodalo něco o tom napsat, protože to fakt slyším ze všech stran a samotné se mě to týká, navíc vychovávám další dvě malé ženy, že jo, tak chci, aby jejich povědomí o ženství nebylo pokrouceno. Hodně to vnímám jako Ty a musím říct, že poslední dobou zásadní trable neřeším jen nějaké drobné a to je většinou proto, že zas trošku jdu "proti" své ženskosti, ale určitě neuznávám, jak píšeš zahánění bolesti stylem analgetik, kdy bolest zmizí a je "klid", jak nám to radí v každé druhé reklamě na analgetika...Analgetika beru minimálně a zcela vědomě, kdy se prostě nechci trápit, a vím, že zrovna v tu chvíli potřebuji fungovat anebo odpočívat- ale vím, že to není řešení....Ona bolest se bere hodně jako zlo, lidi ji nechtějí, snaží se jí rychle zbavit (bohužel i lékaři rádi píšou analgetika a když už neví co tak i hypnotika a příčinu neřeší - zažila jsem to intezivně, že jo).....Měj se krásně!!!

    OdpovědětVymazat
  6. HA, už jsem se sem taky konečně dostala, to jsme se tu pěkně sešly, že jo holky? ;)
    no, tak k tématu - vysazení HA u mě cca před rokem (brána od 15ti 7 let, pak na pár let pauza, pak zas brána a te´d už mám konečně pokoj) znamenalo docela zajímavý úkaz - vždycky ve vztahu mě po čase chlap přestal přitahovat, prostě už to nebylo tak jiskřivé jako ze začátku a po půl roce už jsme většinou hledala, jak ze vztahu frnknout. Nevím, jestli to má něco společného s ukončením HA tentokrát, ale já se na toho svého chlapa stále nemůžu vynadívat. Až si někdy připadám jako pěkná sexistická můra, ale stále mě přepadají dost nezveřejnitelné představy (naposledy u snídaně v plné jídelně na horách) a chu´t na sex, místo aby jak jsem tomu byla zvyklá, ubývala, naopak přibývá. Hmmm, asi je čas na vážnou promluvu doma, abych nebyla zanedbávána =D
    Jo a já jsem z těch, které se svým cyklem řídí, vlstně musí a mně to naprosto vyhovuje. když mám dělat něco, co se mi fakt nechce, nebo jet někam, kam bych normálně jela s velkým sebezapřením, moje tělo si postaví "hlavu" a prostě jsem tak unavená a je mi blbě přesně do chvíle, dokud si neudělám pohodu a nezařídím se zcela podle sebe. Mám to jako takové egoistické období, kdy mi všichni můžou políbit šos a dělám jen co chci. Do práce jdu, ale nedělám nic náročného, jím co chci, protože mě přepadají strašné chutě a koukám na romantické slaďárny typu Lake house. Jo a občas naopak mám energie na rozdávání a to jsem schopná jít první den i cvičit =)
    tolik k tématu a teď OT - už můžu, kdy spískáme to vínko? ;)

    OdpovědětVymazat
  7. Nemám nic proti názoru, že bolestivá menstruace může souviset s problémy duše, ale někdy může prostě souviset s problémy těla (mám na mysli spíše držení těla). Na to pak může pomoci fyzioterapie, ale je to docela dřina a běh na dlouhou trať. A přestože věřím, že psychická a fyzická stránka jsou propojeny velmi úzce, moc si nemyslím, že kdybych odblokovala něco v sobě, zbavím se hypertenze pánevního dna, protože tu mizerně postavenou pánev a lordózu jako hrom mám od narození, rodinné dědictví. Někdy už zvládnu menstruaci bez analgetik a někdy to stejně nejde. Ale stavy, že mám chuť tlouct hlavou o zeď, aby mě bolelo něco jiného, a čekám, až se tělo bolestí vyčerpá natolik, že konečně na chvíli usnu, už jsou snad pryč.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A proč myslíš, že by držení těla (postoj) nemohl svým způsobem souviset s životním "postojem"? Ono to není jen o tom něco "odblokovat", někdy taky, ale obecně jde o nějaké vychýlení z rovnováhy, což ale přesně jakýkoliv problém s držením fyzického těla je. A že to je dědičné, je úplně normální, všechny tyhle větší problémy a dispozice jsou dědičné, což nevylučuje jejich nemateriální povahu, rodiče nám předávají daleko víc věcí než sbírku chromozomů... Těla a duše na sebe působí vzájemně, takže fyzioterapie může právě tou změnou postoje fyzického těla ovlivnit i duši. Lze to velmi snadno otestovat na tom, že když se člověk cítí mizerně, tak jeho držení těla je úplně jiné, než když je plný energie. A pokud se v tom stavu mizerné nálady napřímí a "zaimituje" ten sebevědomý postoj, tak pokud vydrží delší dobu (za pět minut se fakt nic nepozná), tak ucítí, že se mu znatelně zlepšila nálada.

      Vymazat
    2. Asi právě pro tu dědičnost. To už je na mě moc, tomu věřit prostě neumím. Duše a tělo rozhodně souvisí - třeba přistupovat k fyzioterapii s tím, že to stejně bude k ničemu, není třeba tím ani ztrácet čas. Na druhou stranu mám-li primárně fyzický problém, bude asi třeba řešit tento (s rozumným přístupem, aby si člověk to řešení nezablokoval). Dědičné předávání psychických potíží v podobě fyzických změn je pro mě prostě už moc. Zdůraznit psychickou stránku věci je dobré, ale opravdu mi přijde, že jsou v tom textu úplně vynechané možné fyzické příčiny.

      Vymazat
    3. Vynechané jsou a jsou vynechané záměrně. Ze dvou důvodů. První je ten, že ty fyzické příčiny (pokud je budeme považovat za příčiny) spadají do kompetence klasické medicíny a já nejsem doktor, takže nebudu psát o něčem, čemu rozumím jen povrchně. Navíc pokud chce někdo řešit fyzickou příčinu jakéhokoliv problému, tak právě klasická medicína je pro něj nejlepší řešení. Druhý důvod je ten, že já jsem prostě přesvědčena o tom, že vše fyzické je až druhotné. Tím nemyslím důležitost, tím myslím posloupnost. Nikomu to nevnucuju, ale proto moje články nebudou nikdy "objektivní".
      Co se týče té dědičnosti, tak je to myšlené tak, že je spousta fyziologických věcí, které se jednak vyvíjejí časem (třeba právě páteř, mimino v děloze má páteř jakoby nedovyvinutou, vůbec se člověk rodí jakoby "předčasně", to není žádný výmysl esoteriků, to řekne každý doktor, že tomu vývoji jakoby chybí jeden trimestr), takže to opravdu nejde nijak změřit, jestli by se to nerozvinulo jinak v jiném prostředí, jednak to propojení matky s dítětem je neskutečně silné a to jakým způsobem dítě matku vnímá a jak je na ní schopné reagovat je až děsivé, když to člověk domyslí do důsledků. Takže třeba už i ten vývoj v děloze je tím silně ovlivněný...
      A jen pro upřesnění - nejde o "dědičné předávání psychických potíží v podobě fyzických změn". Jde o fyzické změny vzniklé v důsledku psychických potíží, které se v rodině dlouhodobě vyskytují a nikdo je neřeší, většinou proto, že si není vědom souvislosti právě s těmi fyzickými obtížemi nebo si z nějakého jiného důvodu neuvědomuje, že by to mohlo být natolik závažné, že to má vliv na další věci.

      Vymazat
    4. Děkuji za obsáhlou odpověď. Dědičnost zmíněná výše takto dává víc smysl. A s čím rozhodně souhlasím je to, že mezi různými jevy (situacemi) bývá víc souvislostí, než je patrné na první (někdy i druhý) pohled.

      Vymazat
  8. velmi zaujimave citanie. ja som nikdy v zivote s menstruaciou problem nemala, co sa bolestivych sprievodnych javov tyka, ale, a to ked nikeomu poviem, niezeby som to kvakala na pockanie, tak si tuka po hlave, ale ak uz pride na to rec, tak to teda prezradim a tom ze ja sa vzdy sa menstruacii potesim. teda niezeby som to isla kazdy mesiac zapit, ale skratka ma tesi, ze ju mam, ze je to prejav normaneho fungovania mojho zenskeho tela, skratka som rada, ze dosla tak, ako sa patri. a ona teda dojde, bez probemov, odide, bez problemov. tento postoj mam co si pamatam.tak si pekne spolunazivame :)
    PS

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně to naopak přijde jako naprosto adekvátní přístup, vždyť to přece tak je, to, že všechno funguje, jak má, je důvod ke spokojenosti a myslím, že ten přístup má velký vliv na to, že se to obejde bez nějakých nepříjemných projevů.

      Vymazat
    2. Naprosto souhlasím s názorem tady nahoře, já jsem brala HA naštěstí jen 2 roky mezi 19 a 21 lety, takže už je to díky bohu fakt dávno, ale vždycky jsem byla za divnou, že HA neberu, protože jí přece berou všichni. Ale já beru menstruaci taky jako normální projev a to, že přijde, mi přijde jako taková hezká životní jistota. Je jasný, že jsem občas náladová, ubrečená, ale přijde mi to tisíckrát lepší, než mít všechny tyhle emoce potlačený práškama.

      Vymazat
    3. Ještě dodatek...přestala jsem HA brát proto, že mě jednou takhle odvezli do nemocnice s podezřením na plicní embolii (která se naštěstí nepotvrdila).

      Vymazat
    4. Blani, to je přesně ono, co říkáš s těma emocema. Lidi si často neuvědomují, jak je to strašně důležitý, že emoce jsou de facto jediný autentický ukazatel toho, co se nám skutečně děje. Člověk, který je má něčím uměle ovlivněné (proto třeba tak hrozně brojím proti antidepresivům) vlastně ztrácí kontakt se sebou samým a přestože funguje "normálně", tak se často ztratí v tom, kdo vlastně ve skutečnosti je a co opravdu chce...

      Vymazat
  9. Děkuji za zajímavý článek k zamyšlení. Tady jsem o TOM nedávno taky četla: http://www.magazin-lohas.cz/blog/182/Jak-rudy-je-vas-mesic/#.U0wgIfl_ugs
    Já mám při menstruaci takový křeče, že bez brufenu nefunguju :(

    OdpovědětVymazat